10 marketingových trikov, ktorým väčšina zákazníkov podľahne a kúpia si vec, aj keď ju nechceli

Dnešní spotrebitelia sa čoraz viac podobajú na niekoho z „The Truman Show“. Každý deň ich sleduje celá armáda obchodníkov, ktorí študujú ich správanie počas nakupovania, pokúšajúc sa prísť s ešte viac premyslenou a sofistikovanou predajnou technikou.

Tento článok vám predstavuje zoznam tých najpremyslenejších pascí, ktoré obchodníci používajú na lapenie kupujúceho davu.

Vaše komentáre sú vítané – s radosťou si vypočujeme vaše vlastné metódy ako sa vyhnúť nakupovaniu absolútne nepotrebných položiek v supermarkete!

 

  • Mätúci vzhľad

 

Na zdôraznenie čerstvosti produktov a na to, aby položky ako hamburgery vyzerali chutnejšie a lákavejšie, fotografi ich jemne postriekajú na povrchu vodou. Táto technika sa tiež úspešne používa pri predaji zeleniny a ovocia. Ako výsledok nás naše zbiehajúce sa slinky nútia urobiť aj neplánovaný nákup.

 

  • Anti-reklamné slogany

 

„Je nám ľúto, ale nemôžeme vám to predať.“ To je zhruba základná fráza niektorých Volkswagen sloganov. Zastavil takýto prístup niekoho od kúpy ich áut? Práve naopak: viac pozornosti znamená viac predaja!

 

Tento šikovný trik sa preukázal efektívnym takmer pri každom zákazníkovi. Funguje to takto: Najdrahší tovar sa zobrazí ako prvý, zatiaľ čo ten lacnejší uvidíte až pri konci. Avšak, aj keď tieto položky stoja podstatne menej v porovnaní s tými na začiatku, stále sú výrazne predražené. Takáto taktika sa úspešne používa v reštauráciách. Fľaša minerálnej vody rovnakej značky stojí inak v supermarkete, v kaviarni na vlakovom nástupišti, a v reštaurácii. Ľudia majú tendenciu vidieť reštauráciu ako zdroj kvality, takže ceny v reštaurácii sú dosť pravdepodobne aj 2-3 razy vyššie. Toto však v žiadnom prípade zákazníkov neodstrašuje, skôr naopak, slúži to ako symbol statusu.

Na tomto príklade, predajcovia ponúkajú rovnaké množstvo mesačných splátok na autá v rôznej hodnote. Je to chyták, ktorý zákazníkovi vnuká myšlienku: ak tam nie je rozdiel tak načo kupovať lacnejšie auto?  

 

Cenové návnady

 

To, že je niečo drahé je relatívny pojem. Cenové návnady stavajú iné produkty pri porovnaní s nimi do kategórie rozumnej ceny. Toto efektívne núti zákazníka urobiť „správne“ rozhodnutie.

 

  • Falošné zľavy

 

V obchodoch často vidíme cenovky s prečiarknutou starou cenou a novú cenu napísanú veľkými písmenami. A len pár ľudí si všimne, že vo väčšine prípadov, sú takéto redukcie ceny úplne falošné. V skutočnosti zamestnanci jednoducho „nafúknu“ starú cenu o 20% vo viere, že si originálnu cenu nikto nebude pamätať. Ďalším takýmto príkladom falošnej zľavy je keď nám ponúknu, povedzme, kávu a zákusok v „špeciálnej ponuke“ za 10€ a je úplne jedno že oboje samostatne stojí po 5€ – podvedome to stále vnímame ako výhodný obchod.

 

  • Zmenšenie veľkosti/množstva

 

Obľúbené hlavne u známych značiek a veľkých supermarketov, tento podvod im umožňuje udržať si stabilný profit bez zvyšovania cien.

  1. Gruenov efekt

Celosvetovo prvé uzavreté nákupné stredisko bolo navrhnuté architektom Victorom Gruenom. Predtým, nákupné strediská pozostávali z oddelených jednoposchodových budov, spojených chodníkmi. Victor dokázal všetky obchody spojiť pod jednou strechou a vytvoril tak niečo ako supermarketový labyrint. Gruenov koncept vyjadruje perfektne bezpečný svet, kde je stále teplo, svetlo, a komfort. Miesto bez okien alebo hodín. Dnes sú takmer všetky nákupné centrá postavené na tento štýl. Práve takéto miesto spôsobuje, že ľudia upadnú do stavu dezorientácie a príjemného tranzu, kedy zabúdajú na skutočný dôvod prečo tam vlastne išli. Prechádzajúc sa po obrovskom nákupnom stredisku, sa zdá akoby sme stratili schopnosť rozumne uvažovať. Tým pádom sme viac náchylní urobiť impulzívne nákupy a minúť viac, než sme pôvodne plánovali.

 

  • Veľké nákupné vozíky

 

Keď nakupujúci používajú nákupný vozík namiesto košíka, je viac pravdepodobné, že minú až o 40% viac, ale nie v prípade, že nakupujú pre veľkú rodinu, alebo zásoby na celý týždeň. Zamestnanci supermarketu schválne ukladajú najnevyhnutnejšie potraviny (produkty ako chlieb alebo mlieko) až na koniec obchodu alebo aspoň na opačnom konci. Je to ten najlepší spôsob ako sa uistiť, že si zákazník po ceste vyberie aj pár ďalších (a napokon aj zbytočných) položiek. Vo veľa obchodoch vedú uličky proti smeru hodinových ručičiek čo tiež vyvoláva potrebu urobiť pár neplánovaných nákupov.

 

  • Antropomorfizmus

 

Antropomorfizmus predstavuje našu tendenciu investovať do vecí a stvorení ktoré majú ľudské kvality. Toto zahŕňa aj hádku s počítačom ak nefunguje ako má, dávanie láskyplných mien našim autám, a rozprávanie sa so zvieratami ako by to boli ľudia. Animované filmy ako Autá Mimoni či slávna lampa z filmov od Pixar, sú tiež dobrými príkladmi na antropomorfizmu. Keď firmy používajú ako maskotov zvieratá na promóciu svojej značky a na obaly produktov, spotrebitelia majú tendenciu sympatizovať s postavičkou a tým pádom aj so samotným produktom. Antropomorfizmus posilňuje zákazníkovu vieru v spoločnosť a jej produkty a tým pádom vedie k zvýšeniu predaja.

 

  • Premyslené rozloženie produktov

 

V hocijakom supermarkete nájdete na najvyšších poličkách menej známe značky, na stredných (tiež známe ako „Zlaté poličky“) najpopulárnejšie, hyper-reklamované značky, zatiaľ čo na spodných sa nachádzajú takmer neznáme značky a produkty pre deti. Na prenájom „Zlatých poličiek“ minú spoločnosti veľa peňazí, čo prirodzene ovplyvní aj cenu ich výrobkov. Ak sa nechcete chytiť na tento háčik aplikujte toto pravidlo: predtým než si vyberiete niečo zo stredných poličiek, porovnajte ich cenu a kvalitu s výrobkami na vyšších a spodných poličkách.

Veľa šťastia a veselé nakupovanie!

zdroj:brightside.com