Psychologička hovorí: Mnoho rodičov pri svojich deťoch psychicky vyhorí. Toto urobte, aby ste sa z toho dostali

Emocionálne vyhorenie postihuje mnoho rodičov detí vo veku do 7 rokov. Ak ste si niekedy povedali: „Chcem ísť na opustený ostrov aspoň na 15 minút,“ patríte medzi nich. Vyhnúť sa tomu je nemožné, pretože skôr či neskôr sa unavíte ako fyzicky, tak aj psychicky.

эмоциональное выгорание

Svetlana Roiz je detskou a rodinnou psychologičkou, autorkou kníh „Čarovný prútik pre rodičov“, „Kde žije anjel“ alebo „Praktické rodičovstvo. Venovala sa téme ako rozpoznať príznaky syndrómu vyhorenia, kde vziať silu a inšpiráciu pre mladých rodičov.

эмоциональное выгорание

Fázy vyhorenia

  1. Popudlivosť

V tejto fáze máte pocit, že ste vyžmýkaní, ale máte ešte nejakú tú snahu ovládať sa. Neustále vám v hlave prebehujú myšlienky typu „Som zlá matka“, „Som neschopná“, „Neviem vychovávať svoje dieťa“. Možné sú aj vypuknutia agresie a hnevu voči sebe, dieťaťu alebo blízkym.
эмоциональное выгорание

  1. Chronická únava, apatia

Rodič je úplne vyčerpaný, chce niekam utiecť a nedokáže už s dieťaťom ostať ani len o minútu dlhšie. Pocit depresie, plačlivosť a pesimizmus trápi najmä mladé matky.
эмоциональное выгорание

  1. Deformácia osobnosti

Pri 3. úrovni vyhorenia už rodič potrebuje odbornú pomoc. V tejto fáze dochádza k zmene v psychickej povahe. Preto je potrebné prijať opatrenia, hneď ako zistíte, že ste dosiahli bod varu.

эмоциональное выгорание

4 kroky k harmónii

  1. Samonaplnenie

Neprenášajte svoju zodpovednosť na niekoho iného. Začnite sa chovať nezávisle. Uvedomte si, že najlepší rodičia pre deti sú tí, ktorí im dali život.

  1. Hľadajte zdroje

Na to, aby ste našli zdroj, musíte pochopiť, čo vám vyhovuje najviac.

  • Telo

Aktívny životný štýl, tanec, šport, plávanie, chôdza, relaxačné kúpele, masáže a príjemné procedúry.

эмоциональное выгорание

  • Vzťahy

Denné rozhovory s rodinou, priateľmi a kolegami.

  • Čuch

Voňavý čaj, vôňa dažďa, obľúbený parfum

эмоциональное выгорание

  • Sluch

Je to aj o hudbe, vaše obľúbené pesničky a hudobné nástroje. V prípade, že ste stále obklopení šumom, nevyužívajte hudbu ako svoj zdroj. Zvoľte radšej obyčajné ticho.

  • Zrak

Potešenie z umeleckých diel, sledovanie prírody či filmov.

эмоциональное выгорание

  • Inteligencia

Kognitívne aktivity, tok myšlienok a informácií. Najčastejšie je práve tento aspekt preťažený.

  • Intuícia

Posilnenie meditácie a modlitby

эмоциональное выгорание

  • Svet

„Nehody nie sú náhodné“ – stretli ste niekoho, o kom ste nedávno premýšľali.

эмоциональное выгорание

Ak sa mladí rodičia zamerajú len na jednu z vymenovaných oblastí, bude to viesť k rýchlemu vyhoreniu. Aby ste tomu zabránili, venujte pozornosť viacerým oblastiam. Napríklad, ak máte aktívne intelektuálne a komunikačné činnosti, ktoré čerpajú silu a inšpiráciu, mali by ste byť kratšiu dobu v tichu.

  1. Výhody/Nevýhody

Určte si čo vám uberá sily a naopak, čo vás napĺňa. Môže sa jednať o prostredie plné informácii či prácu, ktorú nemáte radi.

  1. Vďaka

Je dôležité, aby ste vedeli poďakovať za to, čo máte. Poďakujte ľuďom, ktorí vám pomohli a robia vám radosť.

 

Žiť vo vzájomnej harmónii, zachovať pokoj a nikdy neváhať požiadať o pomoc svojich blízkych. Povedzte nám o svojich spôsoboch boja proti únave!

 

zdroj: takprosto.cc