Ako plynul čas s plagátmi na plzenské pivo

Značka piva Pilsner Urquell si tento rok pripomína 175. výročie. „Ten pravý originál“ dal meno celej pivnej kategórii, ktorá je označovaná ako Pils alebo Pilsner a je známa po celom svete. V súčasnosti je to najväčšia pivná kategória, do ktorej patria 2/3 všetkých pív vyrobených vo svete. A zatiaľ čo svet sa postupne menil, tajomstvo pivnej chuti, ktoré si odovzdávali a odovzdávajú z generácie na generáciu pivní sládkovia, sa nezmenilo. To, čo sa menilo, bol však spôsob komunikácie a propagácie značky.

1896 – Pozdrav z mestského plzenského pivovaru, ktorý má vyvolať závisť, smäd alebo oboje. Pohľadnica z roku 1896. V tomto čase sa už 26 rokov dovážalo čapované pivo Pilsner Urquell aj na Slovensko (fľaškové od roku 1897), spočiatku do Bratislavy, Košíc a Banskej Bystrice, o dva roky neskôr pribudli aj ďalšie mestá.

Ukážka etikiet – Slovenskí dovozcovia si prispôsobovali pivné etikety, na ktoré uvádzali svoje meno. Jednými z prvých boli otec a syn Jaklitschovci, ktorí vlastnili lahôdky a reštauráciu v Bratislave, pochovaní sú na Ondrejskom cintoríne.

1892 – k 50. výročiu založenia pivovaru bola postavená Jubilejná brána, ktorá sa stala jeho symbolom a nositeľom odkazu budúcim generáciám.

1873 – Plzenský ležiak doputoval po prvý raz do Ameriky, na konci 19. storočia prenikol už na 4 svetové kontinenty a stal sa prvým celosvetovo predávaným pivom. (k tomu ukážka plagátu z roku 1935, kde na plzenské pivo lákajú americkí dovozcovia).

1859 – S rastúcou obľubou plzenského ležiaku, sa začali objavovať jeho napodobeniny, preto si Meštiansky pivovar v Plzni nechal zaregistrovať ochrannú známku Pilsner Bier.

1903 – najslávnejšiu bratislavskú kaviareň Štefánka prevádzkovali tri generácie rodiny Hackenbergerovcov. Vojtech Hackenberger tu od roku 1931 podával aj fľaškovú Plzeň, ktorá je v ponuke dodnes. Stálymi hosťami boli umelci ako napríklad Rudolf Dilong, Ľudo Ondrejov, Vlado Mináč, významní lekári či slávny generál Josef Šnejdárek.

1937 – Veselšia grafika a rovnaká americká agentúra lákajúca na plzenské pivo, tentokrát plagát z roku 1937.

1950 – PilsnerUrquell, svetové pivo. O tom nie je čo diskutovať. Aj vo Francúzsku už vďaka plagátu z roku 1950 vedeli, kedy a kde vznikol plzenský originál.

50. roky 20. storočia  – V 50. rokoch vznikli tiež originálne plagáty Bohumila Konečného, zvaného Bimba.

1955 – Zlatá éra československého plagátu v roku 1955 a originálne pivo z Československa.

1968 – Rok 1968 a holandský plagát, ktorý vyzýva k sympatiám s Československom, samozrejme v spojení s plzenským originálom.

1970– Farebný plagát začínajúcej šedivej normalizácie, avšak plzenské prežije každú dobu.

1989 – Jediné skutočné pivo je to z Plzne, hlása vo francúzštine „novomanželský“ plagát z roku 1989.

1991 – Smäd po slobode a britská reakcia na udalosti v Československu z roku 1991.

1996– Tu už asi nie je veľmi čo dodať, takto zblízka poznáme plzenské pivo asi všetci. Od tohto roka sa Pilsner Urquell vyváža už do 50 krajín sveta.

2003 – Kráľovský nápoj všade a za každých časov, to všetko s plzenským erbom.

2007 – Vizuály s „bohatstvom vo vnútri“ už pripomínajú tradíciu spojenú s osobnosťami českej histórie. Len rok predtým bola na Slovensku otvorená aj prvá tanková prevádzka, v ktorej hosťom načapovali pivo ako priamo z pivovaru.

2009–„Péefko“ na mieru, podľa ktorého by sa malo piť s mierou.

2017–  Tohtoročná kampaň odkazujúca na míľniky histórie značky PilsnerUrquell. Aj po 175 rokoch od svojho zrodu zostáva plzenský ležiak originálom, ktorý sa nemení a jeho receptúru si sládkovia odovzdávajú z generácie na generáciu.