Pozor! Tento zlozvyk môže spôsobiť rakovinu, obezitu, vedie k slepote a mnoho z nás ho robí pravidelne…

Nie je žiadnym tajomstvom, že v minulosti boli ľudia boli zdravší, silnejší a výkonnejší, aj keď sa prebúdzali s prvými kohútmi. Napríklad, starý otec môjho priateľa, nádherný človek, žil až 103 rokov! A ako hovorí moja kolegyňa, čím jednoduchší život, tým zdravší ľudia.

Dnešný svet nie je vôbec jednoduchý : každý deň čelíme niečomu novému, zdolávame výzvy ktoré prináša život do cesty. Zdá sa, že stojí pred nami budúcnosť… A čo nám prináša? Elektronické zariadenia nám kradnú spánok, čo spôsobuje poruchy nervového systému a nevyliečiteľné zdravotné problémy.

Redakcia Chillin.sk vám povie, prečo je hormón spánku – melatonín zdrojom dlhého a zdravého života a prečo potrebujete podporiť produkciu tohto hormónu.

Spánkový hormón

Zrejme aj vy patríte k väčšine, ktorá zvykne ešte pred spaním pozerať do mobilu, počítača či číta z elektronickej knihy. Prečo nie, veď večer pred spaním je najvhodnejší čas na dokončenie toho, k čomu ste sa cez deň nedostali, na skontrolovanie pošty, dočítania zaujímavých článkov alebo len bezcieľneho prezerania Facebooku.

Dokonca aj tí najdisciplinovanejší z nás sa z času na čas ocitnú v posteli s mobilom v ruke, lebo zrazu ešte zapípne správa alebo iné upozornenie …

Bohužiaľ, nie po prvý raz mnohé štúdie jednomyseľne potvrdzujú, že používanie týchto zariadení pred spaním má nepriaznivé následky na spánok a zdravie.

Ako sa ukázalo, všetky nové moderné zariadenia vyžarujú špeciálny typ svetla, ktoré je schopné narušiť biologické rytmy. Účinok umelého svetla v modrej časti spektra v noci potláča produkciu melatonínu, hormónu spánku zodpovedného za cirkadiánne rytmy.

„Produkcia melatonínu v mozgu nastáva v noci, v tme. Práve tento hormón dáva telu informáciu, že je noc. V priebehu dňa melatonín signalizuje, že je čas ísť do postele a pripravuje telo na prechod z denného na nočný režim, “ hovorí doktorka Mariana Figueiro.

Modré svetlo produkcia melatonínu potláča, presviedča mozog, že ešte nie je noc, ale deň. „Narušená produkcia melatonínu je výsledkom vplyvu nepravidelných svetlých a tmavých obrázkov, alebo vystavenie svetlu v nesprávnom čase, čo by mohlo viesť k narušeniu cirkadiánneho rytmu. Práve preto mávame zlé sny a sme unavení,“ vysvetľuje Figueiro.

Z dlhodobého hľadiska môžu byť dôsledky oveľa závažnejšie: zvyšuje sa predispozícia na cukrovku, z čoho vzniká nadváha, kardiovaskulárne ochorenia a dokonca aj rakovina.

„Netvrdím, že svetlo vyžarujúce z obrazoviek moderných prístrojov spôsobuje rakovinu. To je príliš silné vyhlásenie. Ale verte mi, mali by sme všetci lepšie spať a menej narúšať cirkadiánne rytmy,“ hovorí doktorka Mariana Figueiro.

A keďže je nemožné zastaviť negatívny vplyv modrého svetla na produkciu melatonínu, Chillin.sk vám povie o jednoduchých preventívnych opatreniach, ktoré pomôžu obmedziť negatívne dôsledky používania týchto zariadení v noci.

1. Nie je nevyhnutné prestať používať mobil v tme, stačí to jednoducho vypustiť dve hodiny pred spaním. Koniec koncov, melatonín sa začína produkovať presne dve hodiny pred obvyklým časom na spanie. Týmto jednoduchým trikom dáte telu dostatok času na to, aby ste z bdelosti prešli do režimu spánku.

2. Ak naozaj chcete skontrolovať poštu počas ležania v posteli, použite zariadenie s malou obrazovkou, teda notebook alebo tablet, ale mobil.

„Je dôležité je množstvo svetla, najmä modrého, ktoré sa dostalo do sietnice. Zariadenie, ktoré vyžaruje viac modrého svetla, účinnejšie potláča melatonín,“ hovorí Dr. Figueiro.

3. Skúste znížiť jas obrazovky. Čím jasnejšie je zobrazenie displeja, tým viac je ovplyvnená produkciu melatonínu. Znížením jasu výrazne znížite množstvo modrého svetla, ktoré sa dostane do očí. Mimochodom, moderné zariadenia majú vstavaný večerný režim alebo režim čítania. Nezabudnite ho zapnúť!

4. Žiaľ, mobilné zariadenia nie sú jediné, ktoré vyžarujú modré svetlo. Bežné žiarovky vo vašich obľúbených lampách môžu zapríčiniť presne to isté. Zdá sa, že aj keď čítate knihu a starostlivo listujte jej stránky, škodlivé žiarenie sa rovnako dostáva do očí. Skúste večer používať žiarovky v teplejších tónoch.

5. Skúste nosiť okuliare so špeciálnymi ochrannými šošovkami. Oftalmické spoločnosti vyrábajú špeciálne šošovky, ktoré blokujú modré svetlo zo zariadení a prístrojov a to neprechádza na sietnicu.

6. Posledná rada sa môže zdať absurdnou, ale mali by ste častejšie chodiť na prechádzky počas dňa, aby ste nasiakli lúče prirodzeného modrého svetla. Samotné modré svetlo nie je zlé, pretože je nevyhnutné pre normálne fungovanie našich biologických hodín.

Modré svetlo nás varuje, že príde deň a je čas tráviť čas produktívnym. Mimochodom, čím viac prirodzeného modrého svetla dostanete počas dňa, tým efektívnejšie sa popasujete s jeho škodlivým vplyvom v noci.

Ak chcete byť vitálni a zdraví, chráňte si zrak a zabráňte tak vzniku vážnych ochorení, minimalizujte používanie mobilov pred spaním a uvidíte ako sa zmení kvalita vášho spánku. A práve ten je zárukou dobrého zdravia a dlhovekosti, tak buďte zdraví!

Zdroj: takprosto.cc