Väčšinu mamičiek a oteckov znepokojujú reakcie ich detí v určitých situáciách. Ktorý milujúci rodič by sa necítil bezmocný, ak by napríklad jeho dcéra mala problémy so sebavedomím, bola by neistá a neustále by o sebe pochybovala? Alebo nepredvídateľné správanie syna a s tým spojený strach o jeho budúcnosť, čo z neho bude?
Snažte sa byť dobrým rodičom a vynakladajte maximálne úsilie na čo najlepšiu výchovu svojho dieťaťa. Dokonca sa môžete stať jeho skutočným priateľom a ba aj duchovným mentorom. Na to je ale potrebné lepšie pochopiť vaše dieťa a vyhnúť sa chybám pri výchove.
Deepak Chopra je známym endokrinológom, spisovateľom, autorom kníh o duchovnej sebarealizácii, najmä knihou Sedem duchovných zákonov pre rodičov. Tvrdí, že dôvodom problematického správania sa dieťaťa je nedostatok základných potrieb, nedostatočné uspokojenie týchto potrieb rodičmi. Skúma 6 vekových skupín v detskom živote a opisuje, ako reagovať na správanie deti, typické pre každé obdobie.
Charakteristiky vývoja a výchovy detí
Deti mladšie ako 1 rok
V tomto období dieťa potrebuje lásku, nežnosť a pozornosť. Chce byť čoraz častejšie na rukách, hrať sa, vyžaduje si aby sme sa mu venovali. Výsledkom toho je, že sa u dieťaťa formuje dôvera – dôvera v dobré úmysly druhých.
ZÁKLADNÉ POTREBY
- starostlivosť
- opatera
- kŕmenie
- bezpečnosť
- stabilita
Prvé kroky, 1 – 2 roky
V tomto období malý človiečik začína cítiť oddelenie od svojich rodičov a uvedomuje si „Ja som“. Je zvedavý a vyžaduje slobodu, ale stále je neistý a bojí sa. Preto je veľmi dôležité ukázať dieťaťu, že svet je bezpečný.
Dôležité pre správny rast dieťa
- podnecujte dieťa k neobmedzenému rozvoju
- naučte ho oceniť slobodu napriek zraneniam
- vyhnite sa spojeniu jeho zranení so skutočnosťou, že je zlý, slabý, neschopný prekonať ťažkosti alebo že je obklopený nebezpečenstvom
Jasle a škôlka, 2 – 5 rokov
Znalosti a testovacie obdobie v živote dieťaťa a jeho identita sa rozširuje od „ja som“ do polohy „ja môžem“. V tejto fáze sa rozvíja sebavedomie, nezávislosť a vôľa, dieťa má radosť zo spoznávania sveta a preberá iniciatívu.
Už vie používať slovo „nie“, dáva o sebe vedieť krikom, kňučaním a neposlušnosťou. Je nebezpečné obmedziť túto energiu, je lepšie ju nasmerovať na tie úlohy, ktoré učia rovnováhu. Potláčaním svojho zmyslu pre svoju vlastnú silu z dieťaťa nevyrastie dostatočne silný a inteligentný človek, pripravený na každú skúšku.
Berte do úvahy tieto prvky výchovy detí predškolského veku :
- nechajte mu voľnosť na preskúmanie a rozvoj
- chváľte ho, dovoľte a podporujte jeho iniciatívy a úsilie
- určte mu limity v rámci normy
- presmerujte negatívne reakcie namiesto ich potláčania a prerušenia
Predškolák, žiak základnej školy, 5-8 rokov
Kritický moment tohto veku spočíva v primárnej socializácii, mozog dieťaťa je taký komplexný a aktívny, že sa prispôsobuje a testuje nespočetné množstvo abstraktných konceptov. Dieťa je radšej v blízkosť inej osoby.
Pocit bezpečnosti je tiež priamo spojený s pravdivosťou. Keď dieťa klame, má strach a snaží sa ho prekonať. Netrestajte ho, ale naučte ho byť úprimným, nezabudnite ho za úprimnosť pochváliť.
V tomto období je nutné :
- podporovať iniciatívu dieťaťa všetkými možnými spôsobmi
- objavovať a rozvíjať jeho schopnosti a talenty
- identifikovať oblasti činnosti a pomôcť mu dosiahnuť úspech
- podporovať darcovstvo, zdieľanie, nesúhlas, prijatie, úprimnosť
- vždy prejavovať lásku a pozornosť.
Skoré dospievanie, 8-12 rokov
Toto obdobie je pre rodičov veľmi potešujúce, pretože pozorujú, ako ich deti už rozvíjajú svoju osobnosť a nezávislosť, majú záľuby, vedia čo sa im páči a nepáči sa, vedia prejaviť nadšenie, lásku k vede alebo umeniu. Namiesto diktatúry autority je teraz najúspešnejšia výučba založená na skúsenostiach.
Neudeľujte pravidlá, radšej vysvetlite dieťaťu, „ako to funguje“ a „prečo sa to tak stane.“ Vysvetlite mu, že všetko treba urobiť tak, aby cítilo, že je to dobré.
V tomto veku bude dôležité :
- účasť rodičov
- porozumenie
- opora
- podpora a odmeňovanie pozitívnych iniciatív.
Skoré mladistvé obdobie, 12-15 rokov
Čas, kedy končí detstvo a začína dospievanie. Ťažké obdobie tvorby osobnosti, kedy už človek nie je dieťa, ale ani dospelý. Nevinnosť detí je nahradená pubertou a existujú potreby, ktoré rodičia už nemôžu uspokojiť.
Pre mladú bytosť je už charakteristické sebavedomie, experimentovanie, zodpovednosť. Deti sú v tomto veku často plaché, nestabilné, citovo nevyvážené.
V tomto období sa snažte :
- mať dôverný vzťah so svojim teenagerom
- byť flexibilný, trpezlivý, nie kategorický
- súhlaste a robte kompromisy
- nech sa cíti, že je prijatý takým, aký je.
Vrchol dospievania, 15-18 rokov
Úplné vyvrcholenie sebauvedomenia a formovania osobnosti. Ponaučenia z detstva začínajú prinášať ovocie – sladké alebo trpké. Dieťa, ktoré ide do sveta so skutočným duchovným poznaním, odráža hrdosť a dôveru svojich rodičov.
Ak ste sa dobre popasovali s vašou úlohou, potom ste položili dobrý základ pre zdravú osobnosť vášho dieťaťa. Najjednoduchší spôsob, ako zistiť, či ste uspeli alebo nie, je zistiť, či vaše dieťa vykazuje inšpiráciu a nadšenie.
Všetky vyššie uvedené rady je možné obmedziť na jediné pravidlo: zohľadnite tieto rady výchovy detí a dajte dieťaťu toľko lásky, koľko ste mu schopný dať.
Rozumiete potrebám vášho dieťaťa? Zdieľajte článok s priateľmi a zdieľajte svoj názor v komentároch!
Zdroj : takprosto.cc