Kto by v žiadnom prípade nemal konzumovať slnečnicový olej? Na to, aby olej bol pre vaše telo prospešný, potrebujete…

Slnečnicový olej je najčastejšie používaný rastlinný olej v potravinách. Už od detstva sme sa učili, že slnečnicový olej je najzdravší a najprospešnejší. Pridávame ho do šalátov, pridávame ho do základu na výrobu majonézy či iných omáčok, vysmážame na ňom a dávame ho napríklad aj do domácich zaváranín.

Popularita slnečnicového oleja je dôsledkom jeho širokého rozšírenia po celej krajine a najmä prijateľnej ceny. Fakty nás však nútia uznať, že hodnota tohto jedlého tuku je nielen nadhodnotená, ale aj nebezpečná.

масло подсолнечника

V nasledujúcom článku sa dozviete o negatívnych vplyvoch slnečnicového oleja na naše telo a dôvod, prečo by ste sa mali vyhnúť jeho častej konzumácii.

Štúdia medzinárodného tímu vedcov, vedená odborníkmi z Granadskej univerzity, preukázala, ako dlhodobá konzumácia slnečnicového, olivového oleja a rybieho tuku postihuje pečeň potkanov. Vedci vykonali sériu komplexných analýz, aby určili, ako orgán reaguje na spotrebu rôznych olejov.

холестерин и подсолнечное масло

Počas výskumu sa zistilo, že olivový olej z prvotného lisovania za studena je najbezpečnejší pre pečeň počas celého nášho života. Na druhej strane, slnečnicový a rybí olej ničia a okysličujú pečeňové bunky.

Jose Luis Morales, profesor fyziológie, na univerzite v Granade, vysvetľuje: „V priebehu štúdie sme zistili, že tuk sa v pečeni hromadí s pribúdajúcim vekom. Najvýraznejšie však bolo, že druh ukladaného tuku sa líši v závislosti od druhov spotrebovaných olejov.

Ukazuje sa, že u niektorých potkanov pečeň starne zdravým a prirodzeným spôsobom, zatiaľ čo iné sú náchylné k rôznym chorobám. „

„Zmeny spôsobené dlhodobou konzumáciou slnečnicového oleja a rybieho tuku spôsobujú, že pečeň je náchylná na nealkoholickú steatohepatitídu, čo je veľmi závažné ochorenie, ktoré môže spôsobiť cirhózu a rakovinu pečene,“ hovorí profesor Morales.

подсолнечное масло каждый день

Ďalšia skupina odborníkov objavila látku prvej triedy nebezpečenstva – benzopyrén. Je to karcinogén a spôsobuje rakovinu. Pri výrobe prichádza olej až na 95% do kontaktu s benzopyrénom, ktorý je obsiahnutý v slnečnicových semenách. Slnečnica totiž rastie často na poli pozdĺž ciest a semená sú niekedy dostanú aj na asfaltku.

Pri teplotách nad 30 stupňov sa z asfaltu uvoľňuje benzopyrén do vzduchu, ktorý sa následne absorbuje do semien. Odborníci hovoria, že v semenách, ktoré boli skladované po celý rok, koncentrácia benzopyrénu dosahuje také hodnoty, ktoré nezachráni žiadna rafinácia či dezodorácia.

Ak z istých dôvodov neviete či nechcete odmietnuť používanie slnečnicového oleja, pokúste sa aspoň dodržiavať tieto jednoduché tipy na to, aby ste neubližovali vlastnému organizmu.

подсолнечное масло первого отжима

Kto by nemal konzumovať slnečnicový olej?

  1. Ľudia s ochorením žlčníka a žlčových ciest, s cukrovkou, zvýšeným cholesterolom a kardiovaskulárnymi ochoreniami.
  2. Neodporúča sa dávať deťom mladším ako 2 roky
  3. Slnečnicový olej je známym alergénom. Ľudia s vysokou citlivosťou na slnečnicu ako aj ambróziu, palinu, harmanček, chryzantému a nechtík by sa mali vyhýbať slnečnicovému oleju všetkými možnými spôsobmi.
  4. Jedná sa o najkalorickejší olej medzi všetkými ostatnými, ktorí používame pri varení. 1 PL obsahuje 180 kcal. Lepšie teda urobíte, ak si ho zo svojho jedálnička jednoducho vyškrtnete.

Nedodržanie týchto odporúčaní môže vážne ovplyvniť vaše zdravie, ktoré sa môže pomaly zhoršovať a skončiť aj smrťou.

Ako sa vyhnúť problémom s jeho konzumáciou?

  1. Kupujte si len nerafinovaný rastlinný olej z prvého lisovania za studena. V tomto výrobku existuje viac užitočných látok ako v „mŕtvom“ rafinovanom oleji.
  2. Používajte len 1 polievkovú lyžičku. l. slnečnicový olej denne na doplnenie jedál.
  3. Nikdy nevyprážajte a nesmažte na rastlinnom oleji! Pod vplyvom vysokej teploty sú užitočné vlastnosti stratené. Použitím toho istého oleja na vyprážanie vážne poškodzujete svoje zdravie. V takomto produkte sú vyvinuté nebezpečné karcinogény, ktoré podporujú rozvoj rakoviny.
  4. Vyhoďte staré panvice, na ktorých sa potraviny pripaľujú aj bez použitia oleja. Kúpte si novú, s nepriľnavým povrchom a varte bez tuku. Takéto jedlá sú cenovo dostupnejšie!Panvica s teflónovým povrchom vám umožňuje vyprážať výrobky bez oleja – je to bezpečné a zdravé pre vaše telo.

масло семян подсолнечника

Neexistuje žiadna choroba bez príčiny. Málo sa vie o nepriaznivých účinkoch rastlinného oleja. Každodenné používanie tohto produktu môže spôsobiť vážne choroby a nenapraviteľné poškodenie vášho zdravia.

Ktorý olej teda používať? Alternatívou k toxickému slnečnicovému oleju je olivový olej. Je známe, že slnečnicovom sa nachádza viac vitamínov A, E a K. Na druhej strane, olivový olej sa lepšie absorbuje kvôli svojmu obsahu kyseliny olejovej.

масло из семян подсолнуха

Aký druh oleja preferujete vy? Ak si myslíte, že tieto informácie sú užitočné pri prevencii a liečbe rôznych ochorení pečene a kardiovaskulárneho systému, podeľte sa o článok aj s vašimi priateľmi na sociálnej sieti!

 

zdroj:takprosto.cc

Prečítajte si aj

Aký je tvoj názor?
Slnečnicový olej je najčastejšie používaný rastlinný olej v potravinách. Už od detstva sme sa učili, že..." />