Åhus ležiaci na juhu Švédska nie je dosť veľký na to, aby sa dostal na mapu s bežnou mierkou – je to malé mestečko ležiace v náručí nekonečných pšeničných polí. Ale mestečko historicky významné. Práve tu sa totiž zrodila ikona, ktorá inšpirovala astále inšpiruje nielen svetoznámych umelcov, ale má celý rad nadšencov a fanúšikov po celom svete.
Príbeh zo severu Európy je niekoľkonásobným synonymom. Synonymom kreativity, vynachádzavosti, inovatívnosti. Skrátka synonymom toho najlepšieho z najlepšieho. Takže nazvať vodku Absolut ikonou nie je vôbec prehnané.
Vráťme sa však do Švédska. História miestnej vodky sa začala písať už v 14. storočí. Daňové dokumenty potvrdzujú, že sa vtedy destilovala pálenka z vína a obilia, ktorá bola prioritne určená pre vojsko. Nie na konzumáciu pre vojakov, ale na výrobu strelného prachu. Ktovie, koľko bojov pomohla vodka vyhrať. No netrvalo dlho a destilát sa začal vylepšovať rôznymi bylinkami, korením alebo ovocím a používať sa ako liečivo. Prvá licencia na výrobu brännvinu, ako sa pálenke v týchto končinách hovorilo, bola vo Švédsku udelená v roku 1498. Brännvin bol však veľmi drahý a tak začali podnikavci na jeho výrobu používať namiesto hrozna a vína lacnejšie obilie. Vyzeralo to ako dobrý krok, pretože pálenka sa začala výborne predávať v každom, aj tom najchudobnejšom kúte Švédska.
Inak to nebolo ani v mestečku Åhus, v okolí ktorého sa rozprestierali široké polia obilia. Šance sa chopil chlapec menom LarsOlssonSmith. Čítate dobre, chlapec. Avšak veľmi šikovný chlapec. Už ako 10-ročný bol najúspešnejším obchodníkom v mestečku, v štrnástich zamestnával niekoľkých ľudí a keď sa stal dospelým, mal pod kontrolou väčšinu švédskeho trhu s vodkou. Treba však na doplnenie dodať, že po otcovi zdedil zabehnutú pálenicu. Bez jeho vynikajúceho obchodného ducha by však vodka z tohto švédskeho mestečka nebola tým, čím je dnes – ikonou.
Začal postupne. Iba vďaka jeho zásluhe sa kvalita vtedajšej pálenky posunula o niekoľko priečok nahor. Presvedčil totiž poslancov v parlamente, že kvôli jednoduchému výrobnému procesu je skutočne zdraviu škodlivá. Výskumy a testy mu dali za pravdu. LarsOlssonSmith sa preto zameral na novú metódu destilácie a v roku 1879 svetu predstavil TiodubbeltRenadtBrännvin – desaťkrát destilovanú vodku vyrobenú tzv. rektifikáciou – desaťnásobnou destiláciou. O dva roky neskôr – bez zmeny spôsobu výroby (ten sa používa dodnes), zmenil názov svojej vodky na Absolut Rent Brännvin, teda absolútne čistá vodka. A bol z toho absolútny úspech!
Takmer absolútne zabudnutie
Lars bohatol a bohatol, pretože predaju jeho vodky sa darilo. Teda najmä v menších mestách. No kľúčové mesto – Štokholm – ostávalo pre neho nedostupné, pretože tu mala monopol na výrobu a predaj destilátov kráľovská pálenica. Podnikateľ sa však nevzdal, otvoril si obchod hneď za hranicou štokholmskej jurisdikcie na ostrove Reimersholme, kam vozil zákazníkov zadarmo. Je jasné, že o nich nemal núdzu. So štátom to bolo o niečo zložitejšie než so zákazníkmi – ten sa s Larsom O. Smithom opakovane súdil. Kým spočiatku vyhrával Švéd, na sklonku svojho života nemal ani korunu – všetko bohatstvo minul na súdne trovy. A to patril medzi absolútne najbohatších Švédov 19. storočia!
Po smrti talentovaného experimentátora v roku 1913 vodka Absolut Rent Brännvin takmer upadla do zabudnutia. V roku 1917 Švédsko znárodnilo celú výrobu destilátov prostredníctvom skupiny Vins & Spirit a vyzeralo, že po inovatívnej vodke sa zľahne zem…
Absolútna náhoda
Našťastie aj štátny podnik potrebuje prosperovať a tak sa jeho šéf Lars Lindmark odvážne rozhodol, že k stému výročiu uvedenia vodky Absolut Rent Brännvin na trh, značku znova oživí a dostane ju na americký trh.
Americká spoločnosť, ktorá mala na tomto počine spolupracovať, chcela supermodernú fľašu a rusky znejúce meno. Lindmarkovi sa to nepáčilo, aj keď nemal alternatívu. Tú mu zoslalo možno nebo a možno iba čistá náhoda – ako kráčal Štokholmom, do oka mu vo výklade starožitníctva padla fľaša od liekov. „To je ono!,“ zvolal Lidnmark: „Liekovka!!!“ Fľašu na znovuzrodenú vodku urobili iba o niečo väčšiu, zachovajúc pôvodný tvar liekovky. A názov? Americké úrady mali problém s ochrannou známkou pre slová absolut a pure (absolútne čistá) a tak vznikol jednoduchý názov Absolut. Pre zdôraznenie jednoduchosti a čistoty produktu začali namiesto etikiet tlačiť názov rovno na sklo fľaše.
To však ani zďaleka nebol jediný kreatívny počin v histórii vodky s charakteristickým menom a tvarom. Americký trh miluje ochutené vodky, inovatívna značka neváhala astala sa priekopníkom v ich výrobe. Aj preto sa dnes predáva v takmer 130 krajinách a v popularite jej patrí druhé miesto medzi vodkami na celom svete.
Nekonečné absolútno
No, aby to nevyzeralo až tak jednoducho – v krajine za veľkou mlákou sa síce jedného pekného dňa začala Absolutka v charakteristickej fľaši predávať v obchode s destilátmi v Bostone, no Amerika sa do nej ani náhodou nezamilovala na prvý hlt. Trvalo niekoľko rokov, kým sa na trhu etablovala. Najväčšiu zásluhu na tom má reklamná kampaň z dielne agentúry TBWA, ktorá v roku 1980 stavila na pútavé fotografie od Stevena Bronsteina. Odvtedy priniesla Absolut asi 1500 rôznych reklám bez toho, aby sa jej marketingová kampaň niekedy prerušila.
O ikonickosť Absolutky sa do veľkej miery zaslúžilo aj spojenie švédskeho destilátu s umelcami z celého sveta. Ako prvý začal túto opojnú kapitolu písať, či skôr maľovať Andy Warhol v roku 1985, neskôr sa zapojil aj Keith Haring, Rosemarie Trockelová, Damien Hirst a mnoho ďalších celosvetovo či lokálne uznávaných umelcov. Umelecká zbierka – Absolut Art – sa z roka na rok rozrastá a jej domov je dnes múzeum destilátov v Štokholme.
Milióny kvapiek, absolútna dokonalosť
Majitelia pálenice vo švédskom Åhusesa medzitým tiež zmenili, z vlastníctva štátu prešli do súkromných rúk francúzskeho koncernu Pernod Ricard. No od jej prvých dní až po dnes vzniká každá jedna kvapka tejto vodky v jedinej originálnej pálenici v mestečku na severe Európy, z vody aj obilia z tejto oblasti, zachovávajúc si rovnako hladkú a zároveň jemnú chuť. Aj táto ikona však prešla po viac ako 100 rokoch zmenou.
Ikonická a na prvý pohľad ľahko rozoznateľná fľaša Absolut vodky sa stala ešte štýlovejšou, no stále absolútne neprehliadnuteľnou. Aby sa ešte zdokonalilo to, čo už bolo vnímané ako dokonalé, Absolut zapojil do spolupráce majstrov ilustrácie, kaligrafie a sklárskeho remesla. Každý z nich zanechal na fľaši svoj osobitý prvok dokonalosti. Výsledkom je unikátna fľaša, ktorú si s inou nikto nepomýli. Je vyššia, ľahšia a štíhlejšia, novinkou je výrazné ikonické písmeno A. na zadnej strane všetkých nových fliaš. Všetko je jasnejšie, výraznejšie, čistejšie, symbolizujúce silu a eleganciu, ktorá inšpiruje umelcov po celom svete aj naďalej.
Absolútne pikošky:
– Vodka Absolut sa vyrába výhradne zozimnej pšenice
– V litri vodky je skvapalnený viac ako kilogram obilia
– Reklamná kampaň vodky Absolut je najdlhšie trvajúcou kampaňou na svete. Začala v roku 1980
– Nápad pridávať k názvu Absolut druhé slovo, ktoré je v každej kampani iné, skrslo v hlave juhoafrického umeleckého režiséra Geoffa Hayesa, keď si užíval kúpeľ. Asi mu v tej vani bolo naozaj dobre, pretože prvým prídavkom bolo Perfection
– Absolut sa predáva na 126 trhoch po celom svete, zo všetkých prémiových destilátov sa nachádza na štvrtom mieste a je značkou číslo dva medzi vodkami
– Ročná spotreba dosahuje neuveriteľných 100 miliónov litrov, denne sa vyrobí viac ako 500 tisíc fliaš
– Aj napriek ohromnému nárastu (z približne 90 tisíc litrov ročne) sa vodka Absolut vyrába stále na jednom jedinom mieste, a to vo švédskom meste Åhus. Licenčná výroba nepripadá do úvahy, pretože všetky suroviny na jej výrobu pochádzajú z blízkeho okolia tejto destilérky. A práve jedinečný proces spracovania, originálny tvar a dokonalý obsah, stoja za jej úspechom
– Vynovenú ikonu môžete nájsť nielen v jej čistej forme, ale aj v podobe jej ochutených variantov, ktoré budú postupne prichádzať na slovenský trh: Absolut Citron, Kurant, Mandrin a Peppar.