Pokiaľ sa vás opýtajú, čo si vybavíte ako prvé, keď sa povie Švédsko, väčšina z nás si ako prvé spomenie na IKEA. A niet divu! Toto švédske monštrum poznajú a milujú prakticky v každej časti sveta. Aj napriek tomu len veľmi málo ľudí vie, že aj tento obor má svoje vlastné spôsoby manipulácie zákazníkov, ktoré im zabezpečili prezývku géniov marketingu všetkým čias. My vám dnes prezradíme všetky tajomstvá spoločnosti IKEA!
- Čím viac, tým lepšie!
Predajne IKEA sa nachádzajú ďaleko od husto zaľudnených častí, hlavne na predmestiach. Ale nie je to kvôli lacným priestorom na prenájom. Jedná sa o veľmi zaujímavý ťah marketérov spoločnosti. Keď už ste prešli takú diaľku, tak si už určite niečo kúpite, alebo sa aspoň poriadne zoznámite s tovarom. No aj tak, prejsť tú dlhú cestu (niekedy aj 2 hodiny!) a nič si nekúpiť, prakticky každý návštevník si vyberie aspoň nejakú maličkosť, aby sa odmenil za všetok ten čas, čo stál na semaforoch a v zápchach.
- Princíp bludiska
IKEA je naprojektovaná podľa princípu bludiska. Je to urobené kvôli tomu, aby návštevníci nemali inú možnosť len sa zoznámiť zo všetkými druhmi tovaru. Zamestnanci na to majú aj svoje tajné pomenovanie „Dlhá prirodzená cesta“. Aj tak je však dobré vedieť, že medzi oddeleniami sú tajné priechody. Nie sú zatvorené, ale je veľmi ťažké ich nájsť. Situácia sa ešte zhoršuje tým, že steny v obchodoch sú na kolieskach a tým pádom sa tajné priechody zakaždým menia.
- Jeden a ten istý produkt je umiestnený na viacerých miestach
Toto je tiež urobené, aby zákazníci nevšímajúci si detaily v rôznych oddeleniach o nič neprišli.
- Princíp „Bulla-Bulla“
Ako predať maličkosť za svoju cenu bez toho, aby sa zákazník vôbec zamyslel nad tým, či mu ju treba alebo nie? Nahádžte všetko do obrovského kontajnera a dajte mu nápis zľava – jednoducho geniálne! Marketéri IKEII túto geniálnu techniku vymysleli a odvtedy sa používa v obchodoch po celom svete. Volá sa to princíp „bulla-bulla“.
- Úplná sloboda
Ako návštevníkom IKEI je vám dovolené robiť všetko čo len chcete: voziť sa na vozíku, obliecť si plášť a premávať sa v ňom po obchode a napokon si ho ani nekúpiť, spať tam, kde sa vám zachce, a nikto vám nevyruší! Tento úžasný prístup sa dávno stal firemnou značkou spoločnosti. Ak ste prišli s deťmi v IKEI sa nachádzajú špeciálne miesta na hranie, kde ich môžete nechať a spokojne nakupovať. A ak máte potrebu svoje dieťatko nakŕmiť, zamestnanci obchodu vás odvedú do špeciálne vybavenej miestnosti, kde môžete svoje bábätko nakŕmiť, vymeniť mu plienky a pod.
- Zamestnanci obchodu k vám prídu, len keď ich zavoláte
Zamestnanci spoločnosti majú prísne zakázané ísť za klientom a ponúknuť im pomoc. Toto sa nemusí páčiť zákazníkom, ktorí, ktorí radi robia hluk a hádajú sa s predajnými asistentmi. Na druhej strane ak niekoho zavoláte, musia okamžite prísť a pomôcť vám.
- Tajný jazyk zamestnancov
Ak sa náhodou stala nejaká nehoda, personál spoločnosti na verejnosti komunikuje iba kódovými frázami. Obyčajný návštevník nikdy nebude rozumieť o čom hovorí hlas z reproduktora. Je však známe je „Kód 22“ znamená aktuálnu núdzovú situáciu, „Kód 99“ stratené dieťa, atď. Ale dokonca aj kódy sa čas od času menia.
- Názvy výrobkov sa náhodne vyberajú pomocou špeciálneho programu
Robí sa to hlavne kvôli zábave. Mnohí zákazníci, keď uvidia vtipné meno nejakého produktu, oň budú mať väčší záujem.
- Veľké tajomstvo kuchynských oddelení IKEI
V každom oddelení zasvätenom kuchynským produktom sa pod stropom nachádza špeciálny ventilátor, ktorý nielen vzduch ochladzuje ale ho aj napĺňa ľahkou vôňou jedla. Tento efekt sa dá dosiahnuť relatívne ľahko. A psychologický efekt to má nasledovný: „vaša domáca kuchyňa bude vždy voňať vynikajúco“. A naviac dostanete chuť sa najesť čo nás privádza k ďalšiemu triku.
- Miesta so stravou vo vnútri obchodu. Značkové karbonátky od IKEI
Ak už sa po obchode prechádzate druhú hodinu pravdepodobne ste už aj vyhladli. Preto spoločnosť otvorila v predajniach miesta na jedenie a ešte si pomohli novinkou: mäsové guličky od IKEI, ktoré majú milión fanúšikov po celom svete.
- Otvorený sklad
IKEA sa stala prvým obchodom s nábytkom, ktorý sa rozhodol otvoriť dvere obrovského skladu dovoliť tak zákazníkom zobrať si odtiaľ čokoľvek chcú.
- Princíp „zostroj si sám – zamiluješ si“
IKEA je známa aj tým, že mnohé produkty, ktoré si odtiaľ doveziete sú rozobraté a kupujúci tak nemá inú možnosť len pochopiť základné princípy a postaviť si nábytok sám. Na konci vyčerpávajúcej roboty, každý, komu sa kúpený kus nábytku podarí poskladať, obdivuje nielen dobrý výsledok, ale tiež si počas práce vybudoval k predmetu puto, veď do neho vložil úsilie, čas aj dušu.
- Drevo IKEA
Bolo zistené, že každoročne IKEA spotrebuje 1% svetového dreva na výrobu svojich výrobkov. Túto kolosálnu cifru sa spoločnosť nesnaží skrývať.
- IKEA už nie je švédska spoločnos. Januára 2012 predala IKEA svoju značku za 11,2 miliardy $. V súčasnej dobe prináleží IKEA holandskej spoločnosti Stichting INGKA Foundation. To znamená, že teraz je prezidentom IKEI Mikael Olsson. Avšak to nebráni tomu, aby IKEA vystupovala ako švédska spoločnosť, veď jej zakladateľ – Ingvar Kamprad – je stále spolumajiteľom a dokonca sa v roku 2008 dostal na 7. miesto na zozname Forbes najbohatších ľudí sveta.
- Katalógy IKEI sú v celej Európe najobľúbenejšie
Existuje štatistika, podľa ktorej bolo vypočítané, že katalógy IKEI sú populárnejšie ako Biblia. Ročne sa tlačí 100 miliónov výtlačkov Biblie no katalógov IKEA sa za ten istý čas publikuje 180 miliónov.
zdroj:kakzachem.ru