Môžete z kávy pribrať?

Káva z hľadiska nutričnej hodnoty nie je pre telo príliš dôležitá. Nedokážeme z nej dostať také množstvo látok, ktoré by sme pre svoje fungovanie a zdravie potrebovali, ale po vode je to najobľúbenejší nápoj na svete. Takže, stojí za to vedieť, z čoho sa skladá, koľko kalórií obsahuje a aké užitočné mikroelementy a vitamíny z každej šálky, okrem potešenia a ráznosti, získavame.

Bielkoviny, tuky a sacharidy

Káva je predovšetkým fazuľa. Takže, podobne ako ostatné strukoviny, je nasýtená proteínmi a vláknami. Okrem toho obsahuje veľa olejov, prírodných tukov rôznych druhov, vrátane tých aromatických, ktoré jej dodávajú vynikajúcu arómu. Veď najmä kvôli veľkému množstvu baristového oleja je potrebné tak často čistiť kávovar, pretože postupom času sa môže chuť nápoja z takéhoto stroja znehodnotiť.

Vitamíny a minerály

Kalorický obsah kvalitnej kávy je extrémne nízky, takže z neho nepriberiete. Obsahuje dôležité minerály a stopové prvky potrebné pre naše telo. Netreba to však preháňať.

Vedci sa domnievajú, že 2 šálky kávy denne sú pre dospelých užitočné. Takže, ak ste si už obliekli pohodlné dámske nohavice a zavolali kamarátke, môžete si dopriať tento lahodný nápoj v najbližšej kaviarni aj vy.

Ale pozor! Druh vody použitej na prípravu (tvrdej alebo mäkkej) môže ovplyvniť obsah mikroživín v šálke čiernej kávy, najmä vo vzťahu k hladinám vápnika a horčíka.

Antioxidanty vás omladia

Antioxidanty sú pre nás dôležité pre celkové zlepšenie pohody, schopnosti tela absorbovať a správne aplikovať živiny. Káva je na ne bohatá.

V závislosti od stupňa praženia, môže byť v jednej šálke od 80 do 320 mg dôležitého antioxidantu – kyseliny chlorogénovej.

Chlorogénne kyseliny pomáhajú zlepšovať metabolizmus, vytvárať medzibunkový metabolizmus a tiež prispievajú k úbytku hmotnosti. Vedci hovoria, že káva má 500-krát viac antioxidantov ako vitamín C.

Či už počas letnej dovolenky na Korfu alebo doma vo svojom pohodlí, môžete vďaka svojej kvalitnej a obľúbenej káve s dôležitým obsahom antioxidantov dokonca aj omladnúť.

Nutričnú hodnotu, ale aj kalórie zvyšuje mlieko

Prirodzený obsah všetkých vyššie spomenutých látok nájdete najmä v klasickej čiernej káve, no mnohí z nás ju milujú v kombinácii s mliekom. To však zvyšuje jej kalorické hodnoty.

Čím väčší je objem takéhoto nápoja, tým viac kalórií (bielkovín, tukov a sacharidov) získate, takže pozor na to!

 

  • Nutričná hodnota obyčajnej čiernej kávy má 2-10 kcal, rozpustná viac.
  • Hotové nápoje v kaviarni obsahujú veľa mlieka, vďaka čomu ich nutričná hodnota rastie.
  • Ak pridáte cukor, kalórie nápoja sa vyšplhajú na 30-50 kcal.

Takže rozhoduje to, ako si ju užívate, ako sa pripravuje a v akej kvalite je.

Prečítajte si aj

Aký je tvoj názor?
Káva z hľadiska nutričnej hodnoty nie je pre telo príliš dôležitá. Nedokážeme z nej dostať také..." />